استان کهگیلویه و بویراحمد

برگزاری اولین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان در سال ۱۴۰۱ 

اولین جلسه شورای فرهنگی- اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۴٠۱/۱/۲۳ رأس ساعت: ۱۰ صبح با حضور دکتر حسینی نیک مدیر امور پردیس های استانی، حاج آقا جابری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دکتر نامجو سرپرست پردیس شهید ایزدپناه، خانم دکتر نوری سرپرست پردیس کوثر یاسوج و سایر اعضای این شورا در دفتر مدیریت امور پردیس ها برگزار شد. 
 در این جلسه که با تلاوت آیاتی چند از کلام نورانی حق آغاز شد، آقای دکتر حسینی نیک، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضّار، و عرض تسلیت به مناسبت وفات بانوی بزرگ اسلام، حضرت خدیجه کبری، به مأموریت ویژه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت:  
دانشگاه فرهنگیان یکی از بنیان‌های علمی در کشور است که رسالت و مأموریت آن تربیت صحیح دانشجو در ابعاد مختلف فرهنگی مورد نیاز جامعه است. 
مدیر امور پردیس های استانی گفت: یکی از چالش های پیش روی جامعه، بی توجهی به مسائل مهم تربیتی و فرهنگی است که لازم است همه دست‌اندرکاران بخصوص دانشگاه فرهنگیان، در این زمینه  راهکارهای اجرایی در قالب برنامه های فرهنگی را در جامعه نهادینه کنند. 
دکتر حسینی نیک گفت:   
در دانشگاه‌های ما بیشتر تکیه بر روی آموزش است در حالی که باید فرهنگ و ساختارهای صحیح آن بیش از پیش در جامعه دانشگاهی مورد توجه باشد. 
ایشان گفتند: 
همان طورکه در تعالیم معنوی تزکیه، مقدم بر تعلیم است، باید دانشگاه در بعد تزکیه و فرهنگ سازی،  پیش از آموزش در نگاه برنامه‌ریزان، جایگاه خود را باز یابد تا الگوی درست فرهنگی و تربیتی جامعه، کمال تعالی معنوی خود را پیدا کند. 
دکتر حسینی نیک، تربیت صحیح فرهنگی و ارتباطات اجتماعی را یکی از ابعاد مهم شکل گیری شخصیت افراد در جامعه دانستند و گفتند: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید با برنامه ریزی اصولی در زمینه فرهنگی به جایگاه شایسته خود برسند. 
مدیر پردیس های استانی گفت: دانشجوی دانشگاه فرهنگیان باید الگوی صحیحی از تربیت اجتماعی و فرهنگی جامعه را به نمایش بگذارد. 
 ایشان اظهار داشتند: 
دغدغه فرهنگی باید به صورت یک اصل محوری مورد نظر دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت و به ویژه دانشگاه فرهنگیان باشد. 
 دکتر حسینی نیک، بعد عملی ساختار فرهنگی را بسیار مهم دانست و گفت: باید در عمل به بعد فرهنگی توجه ویژه شود. زیرا بی توجهی به جنبه‌های عملی در حوزه فرهنگ و تربیت اخلاقی و اجتماعی دانشجو، لطمه شدیدی به فرهنگ جامعه وارد خواهد کرد. 
 مدیر امور پردیس های استانی به نیازهای فیزیولوژی و مقایسه آن با ابعاد نیازهای فرهنگی اشاره کرد و گفت:
 در حوزه عملی برآورده شدن نیازهای فیزیولوژی،مشاهده می شود که دانشجو برای رفع نقص و کمبودها در حوزه رفاه اجتماعی و مسائل مادی، دغدغه های زیادی دارد و تلاش می کند تا هر طور شده این نیازها را برطرف نماید، اما در زمینه رفع کمبود و نقایص فرهنگی چندان تحرکی ندارد و این یک نقص و اشکال است که باید برطرف شود و تا وقتی دانشجو، مسائل فرهنگی را در برنامه‌های خود با جسم و روح لمس نکند، به درستی نمی تواند در جهت رفع  مشکلات آن تلاش نماید. 
دکتر حسینی نیک، توجه به تربیت فرهنگی دانشجویان را یکی از بایسته‌های مهم در حوزه فرهنگی دانست و گفت: 
 تربیت فرهنگی نه تنها در حوزه دین و مذهب بلکه باید در تمام ابعاد دیگر فرهنگی مد نظر قرار گیرد و تیپ و شخصیت اجتماعی، نگرش‌ها و باورهای دانشجو باید از طریق فعالیت‌ها و کارکردهای فرهنگی اصلاح شود.
 مدیر امور پردیس های استانی گفت: یکی از ابعاد مهم تربیت فرهنگی دانشجو، یادگیری مهارت های فرهنگی است که باید بیش از مهارت رفع نیازهای فیزیولوژیکی مد نظر برنامه ریزان باشد و فراگیری مهارت های فرهنگی-اجتماعی باید در حوزه عمل در دانشجو نهادینه ‌شود. 
دکتر حسینی نیک،  مهارت ها و ارتباطات اجتماعی را در فرآیند تدریس دانشجویان بسیار مهم دانستند و گفتند: 
دانشجو باید در مهارت های اجتماعی و کنترل هیجانات و تصمیم‌گیری به درجه از توانمندی برسد که خود بتواند بر بسیاری از مشکلات این حوزه فائق آید. 
مدیرامور پردیس های استانی، آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگی را یکی از موارد مهم برای شناخت چالش‌ها و راهکارهای این حوزه دانستند و گفتند: برای نهادینه کردن مسائل فرهنگی در میان دانشجویان باید آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد تا موانع اثرپذیری فرهنگ صحیح در شکل گیری شخصیت دانشجویان برطرف گردد.

 در این جلسه،حاج آقا جابری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با آرزوی قبولی عبادات بندگان از درگاه خداوند، با اشاره به وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری، به الگوی زنان صدر اسلام اشاره کرد و گفت: 
حضرت خدیجه آنقدر برای پیامبر خدا، ارزش و مقام معنوی داشته که وفات آن حضرت غم سنگینی بر قلب نازنین ایشان داشت تا جایی که سال وفات آن حضرت را عام الحزن خواند. ایشان به ابعاد شخصیت معنوی حضرت خدیجه اشاره کرد و گفت: 
 انسان باید به درجه ای از تربیت معنوی رسیده باشد که اسیر جوّ جامعه نشود و حضرت خدیجه در این زمینه الگویی بود که با وجود شرایط ایده‌آل مورد نظر جامعه آن روز اما هرگز تحت تأثیر آن جوّ قرار نگرفت و بر خلاف خواسته ها و تمایلات جامعه که بیشتر ظاهر گرا بود، ایشان به باطن گرایی روی آورد و با بصیرتی بی نظیر، پیامبر بزرگوار اسلام را انتخاب کرد و به مال و اموال مادی هیچ توجهی نداشت. 
مسئول دفتر نهاد به ویژگی‌های اخلاقی ام المومنین حضرت خدیجه کبری اشاره کرد و گفت: 
آن بانو، امانت دار و قابل اعتماد بود و خانه و خدمتگزاری را در خدمت پیامبر قرار داد و در شعب ابی طالب سختی‌ها را تحمل نمود و استقامت در دین را برای پیروزی اسلام پذیرا شد.
در ادامه این جلسه با توجه به مصوبات و جلسات قبلی، پیگیری‌های لازم به عمل آمد و هر یک از اعضا در خصوص مصوبات گذشته و اجرا و بازخورد آنها و نیز علت عدم اجرای برخی از مصوبات توضیحاتی ارائه دادند. 
 اردوی راهیان نور، درخواست بسته فرهنگی، درخواست بسیج دانشجویی درخصوص بحث آزاد ناتو و اوکراین، درخواست کانون قرآن و عترت در زمینه روخوانی و روانخوانی قرآن، درخواست طرح ضیافت اساتید که از طرف نهاد مطرح شد، کارگاه نقش ولایت در ایجاد تمدن نوین اسلامی، طرح جهاد تبیین، کارگاه مهدویت، جشن اعیاد، مسابقه ایثار و شهادت، مسابقه تعقیبات نماز،  چالش طناب زنی، درخواست کارگاه ایثار و شهادت، مسابقه دلنوشته ای با امام زمان علیه السلام، اردوهای جهادی دیشموک و راهیان نور و... از جمله مصوبات و موضوعاتی بود که در جلسه قبلی در شورا مطرح گردید و در این جلسه بازخورد آنها و انجام یا علت عدم انجام آنها به اطلاع اعضای رسید و توضیحات لازم در این باره ارائه شد. 

 در ادامه این جلسه، هریک از اعضا در خصوص اهم موضوعات فرهنگی و اجتماعی به طرح دیدگاه و ارائه نظرات خود پرداختند. 
پیگیری اردوی مشهد یا قم، اردوهای داخلی، هم اندیشی اساتید با محوریت جهاد تبیین، برنامه هیئت ها و برگزاری مراسم مربوط به شب های قدر، چالش‌ها و فراز و نشیب‌های حوزه امور فرهنگی، دستور کار و وظایف شورای فرهنگی، آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی گذشته و نتیجه و بازخورد آنها، برنامه ریزی سالانه فرهنگی، میزان اجرا و بازخورد و چگونگی رسیدن به اهداف، رفع موانع و چالش‌های فرهنگی، بررسی پیشنهادها و ابتکارات، تشکیل کمیته فرهنگی سراهای دانشجویی، بحث جهاد تبیین و ابعاد آن، توجه به ظرفیت دانشجویان در اجرای مسائل فرهنگی، آسیب شناسی حوزه فعالیت های فضای مجازی، برنامه‌ریزی متناسب با هجمه‌های فرهنگی چالشی در جامعه، ارائه مستندات صوتی و تصویری راهیان نور و گواهی حسن انجام کار به حوزه مالی، توجه به مسائل فرهنگی بیش از مسائل آموزشی، همکاری با دانشجویانی که در اردوهای جهادی دیشموک و راهیان نور شرکت داشتند به منظور رفع مشکل غیبت آنها، ارائه مستندات کتبی و مصور اردوهای دانشجویی به حوزه امور فرهنگی، برنامه ریزی برای بزرگداشت روز معلم و تجلیل از استادان، دانشجویان نمونه و پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت در دانشگاه، بزرگداشت زبان پارسی، بررسی ابعاد، چگونگی و چرایی حمله آمریکا به طبس، مناظره در خصوص دلایل حمایت از قدس و آرمان فلسطین، بحث نیازسنجی فعالیتهای فرهنگی دانشجویان، آموزش عملی مهارتهای زندگی، آموزش مهارتهای زندگی جمعی، تهیه بسته های حمایتی برای نیروهای خدماتی و دانشجویان بی بضاعت، برنامه ریزی برای مناسبت های مهم ماه مبارک رمضان، شناخت ابعاد شخصیت امام علی علیه السلام با توجه به کتاب جاذبه و دافعه امام علی(ع) اثر شهید مطهری، تقدیر از برگزیدگان دانشجویی در حوزه فرهنگی و آموزشی، برنامه ترتیل قرآن بعد از نماز جماعت ظهر و عصر، اجرای برنامه با عنوان فهم قرآن با انتخاب آیات و سوره های مناسب ماه مبارک رمضان، تقدیر از دست اندرکاران و فعالان موضوع حضوری شدن کلاس‌های درس، تقدیر از شرکت کنندکان در اردوهای جهادی و راهیان نور، برگزاری مسابقه ورزشی و اردو برای دانشجویان شاهد و ایثارگر، توجه به گزینش استاد و دانشجو با محوریت بعد فرهنگی دانشگاه، تلاش برای رفع نواقص و کمبود سراهای دانشجویی،تعیین امام جماعت برای سراهای دانشجویی،برگزاری کارگاه های اجتماعی و فرهنگی، بررسی بومی سازی نیازهای فرهنگی  و برنامه ریزی برای حضور همه دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و... از جمله موضوعات مهمی بود که در این جلسه مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت و اعضا در این باره تبادل نظر کردند.